Ενδεχομένως - Στάσεις στην ελληνική και ξένη τέχνη του λόγου

Περιεχόμενα

Περιεχόμενα

ΠΕΡΙ ΚΡΙΤΙΚΗΣ
1. Η κριτική και οι επικριτές
2. Αφορισμοί, αξιώματα και ιεραρχήσεις
3. Κρίνετε ίνα κριθήτε
ΤΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
4. Οι ποιητές στην επικράτεια του κενού
5. Η ποίηση σαν δικαίωμα δαπάνης, ΟΚΤΑΒΙΟΣ ΠΑΣ: Η άλλη φωνή: Η ποίηση στο τέλος του αιώνα 
6. Το επίμονο θάμβος των δημοτικών τραγουδιών
7. Ο Κάλβος, ο Βύρων, ο Καρυωτάκης 
8. Ο Παλαμάς, ο ρυθμός και το πάθος 
9. Ο ρεπόρτερ της μνήμης Κ. Π. Καβάφης
10. Τα "ατελή" ποιήματα του Καβάφη
11. Ο Βάρναλης του λυρισμού και της σάτιρας 
12. Ένας ποιητής-ταξιδιώτης του εσωτερικού χώρου
13. Η γλώσσα του Γιώργου Σεφέρη 
14. Ο Ελύτης και ο Σεφέρης ώς κριτικοί
15. Ένα μνημείο στον "άγνωστο ιδιώτη" (ΕΛΥΤΗΣ)
16. Το μετέωρο ρήμα του ποιητή (ΕΛΥΤΗΣ)
17.Η ευμορφία στην ποίηση του Ελύτη 
18. Ποιητικές ευρέσεις του Νίκου Καρούζου
19. Η ανθισμένη ματαιότητα του κόσμου (ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ )
20. Το αθάνατο τραγούδι της θνητότητας (ΡΙΤΣΟΣ)
21. Τα τραγουδισμένα ποιήματα του Γκάτσου 
22. Ο Μιχάλης Κατσαρός, ένας αυτοαναλωθείς πρωτοπόρος 
23. "Γυρεύοντας ένα τίποτα για να πιστέψω" (ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ)
24. "Εγώ, ο Κάφκα, ο Ρεμπώ..." (ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ) 
25. Ο Σαχτούρης κι ο άνεμος 
26. Το "παρείσακτο μήνυμα του θανάτου" (ΝΙΚΟΣ ΦΩΚΑΣ)
27. " Άπληστο που είσαι Ανεξήγητο" (ΔΗΜΟΥΛΑ)
28. "Στο κάτω κάτω της γραφής" (ΠΑΤΡΙΚΙΟΣ)
29. Ανάγνωση, δηλαδή αναθεώρηση (ΜΙΣΜΑΓΙΑ) 
30. Η δεύτερη μεταπολεμική γενιά
31. Η σχεδία της φωνής του Λευτέρη Πούλιου
32. Ο γύρος του εσωτερικού κόσμου (ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΡΒΕΡΗΣ)
33. Η σαγήνη της νύχτας (ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ)
34. Το έλκος της μνήμης (ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ)
35. Διαρρηγνύοντας το "άρρητο τίποτα" (GIUSEPPE UNGARETTI)
36. Ο Πάουντ και η αποσιώπηση
37. Ο σκοτεινός εξπρεσιονισμός του Τράκλ
38. Η κριτική, η ποίηση, η παράδοση(EDMUND WILSON) 
39. Οι τιμητές, οι απαγορεύοντες και η "υπερπαραγωγή στίχων".
ΤΑ ΠΕΖΑ
40. Η "γελοία ασθένεια της απογοήτευσης" 
41. Ο ανείσπρακτος τρόπος του Ν. Γ. Πεντζίκη
42. Η λογοτεχνία των αρνητικών ηρώων 
43. "Πότε νηστικός και πότε χορτάτος" (ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ: Αλληλογραφία)
44. Το ερωτικό μανιφέστο του Ανδρέα Εμπειρίκου
45. Μεταφορές και εκπτώσεις (ΡΟΙΔΗΣ)
46. Η φλέβα της σάτιρας (ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗΣ)
47. Η λογοτεχνία σε φάστ-φούντ (ΒΑΜΒΟΥΝΑΚΗ)
48. Ένα πεζογράφημα σαν μπροσούρα (ΜΙΣΣΙΟΣ)
49. Ένας απο μηχανής άγγελος (ΓΚΙΜΟΣΟΥΛΗΣ)
50. Υπέρ του Μάρλμπορο (ΧΑΡΙΤΟΠΟΥΛΟΣ)
51. Σατιρίζοντας το κύκλωμα του βιβλίου (ΚΟΝΤΟΔΗΜΟΣ) 
52. Το χαμένο στοίχημα (ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ)
53. Στα ίχνη της παραλογής (ΓΚΟΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ)
54. Ο λόγος ενός αμίλητου έρωτα (ΓΑΛΑΝΑΚΗ)
55. Ιδιωματική εξιστόρηση μιάς διπλής προσφυγιάς (Σ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ) 
56.Την ποίηση την αντιμετωπίζουμε πάντα απροετοίμαστοι (Ν. ΒΑΛΑΩΡΙΤΗΣ) 
57. Ένα μυθιστόρημα σαν σενάριο (ΤΑΤΣΟΠΟΥΛΟΣ)
58. Οι χυμοί του σαρκασμού (ΚΑΖΑΝΤΖΗΣ) 
59. Στοιχεία για τη δεκαετία του '40 (ΒΑΛΤΙΝΟΣ: Ορθοκωστά)
60. Ένα επιτόπιο άλμα (Γ. ΜΑΝΙΩΤΗΣ)
61. Ο κόσμος σαν εικόνα ενός βιβλίου (ΦΑΚΙΝΟΥ)
62. Με την παλιά νόηση των αισθημάτων (ΜΙΣΕΛ ΦΑΙΣ)
63. Στο βυθό της ένοχης συνείδησης (ΝΟΛΛΑΣ)
64. Η ιστορία, ο μύθος, η ιδεολογία (Ν. ΜΠΑΚΟΛΑΣ)
65. Η ιδεολογική υπερβολή μιας "θεογονίας" (ΜΑΤΕΣΙΣ)
66. Ο κατά Μάρκες Μπολιβάρ (ΜΑΡΚΕΣ)
67. Τα δαιμόνια του έρωτα και της διαφοράς (ΜΑΡΚΕΣ)
68. Αυτό το ωραίο σήμερα (ΖΑΚ ΛΑΚΑΡΙΕΡ)
69. Ο εφιαλτικός κόσμος του Φίλιπ Ντίκ 
70. Η επιστροφή του Νετσάγιεφ (ΣΕΜΠΡΟΥΝ)
71. Μια ακραία επίλυση του ομηρικού ζητήματος (ΚΑΝΤΑΡΕ)
72. Η λογοκλοπή, η αναίδεια και η λήθη 
73. Εμπορική επιτυχία και λογοτεχνική επίτευξη 
74. Ο κινδυνώδης πόθος της μετάφρασης
ΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΑ
75. Τα λάθη σαν πάθη του ήθους 
76. Ο απαίδευτος ζήλος της απλοποίησης
Με αφορμή την ανατύπωση της "Γραμματικής Τριανταφυλλίδη" 
77. "Αριστερή καθαρεύουσα" και ευρύχωρη δημοτική
Γ.Μ. ΚΑΛΙΟΡΗΣ: Η ξύλινη γλώσσα: Γλωσσολογικοί, ιστορικοί και ιδεολογικοί προσδιορισμοί του αριστεροκομματικού ιδιώματος 
78. Στον υφαλοβριθή πόντο των λέξεων
Γ.Π. ΤΖΑΝΝΕΤΑΚΟΣ: Λόγος ελληνικός στη δημοσιογραφία 
79. Τα παθήματα της "κοινής γραφομένης" 

80. Η λεξικογραφική εκμετάλλευση τῶν ἑτυμολογικόν οίκογενειών ΠΑΝ. Χ. ΔΟΡΜΠΑΡΑΚΗΣ: Λεξικό της Νεοελληνικής, ἐτιμολογτεί έμμηνοντας κατὰ ἐτυμολογικές οἰκογένειες

81. Τὸ δοῦναι καὶ λαβείν τῶν γλωσσών

82. Οἱ λέξεις καὶ τὰ δράματα

ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ

83. Νόστος στὴν Ὀδύσσεια

ΟΔΥΣΣΕΩΣ ΣΧΕΔΙΑ: Η πέμπτη ραψωδία τῆς Ὀδύσσειας

84. Ὁ ἀνθεκτικός Ελπήνωρ

1. Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗΣ: Μεταμορφώσεις τοῦ Ἑλιπήνορα (ἀπὸ τὸν Πάουντ στον Σινόπουλο)

2. ΒΙΛΛΥ ΣΥΓΚΛΟΥΝΤ: Ελπήνωρ

85. Ο πλανήτης Διογένης ὁ Κυνικός

1. ΔΙΟΓΕΝΟΥΣ ΛΑΕΡΤΙΟΥ Διογένης ὁ Κυνικός.

2. Διογένης Κυνικός καὶ συντροφία: Ρήσεις καὶ ἀντιρρήσεις

86. Ο νυκτίπλαγκτος πόθος τοῦ Μουσαίου

ΜΟΥΣΑΙΟΥ Τὰ καθ' Ἡρὼ καὶ Λέανδρον

87. Τὰ σημάδια τῆς ἐκδοτικῆς σπουδής

ΙΠΠΟΚΡΑΤΟΥΣ Παραγγελίαι- Αφορισμοί (Συμβουλές)

88. Ο παρερμηνευμένος Επίκουρος

ΕΠΙΚΟΥΡΟΥ Ηθική

89. Η «λερναία» ᾿Ανάγκη καὶ ὁ Ἔρωτας

ΡΟΜΠΕΡΤΟ ΚΑΛΑΣΣΟ: Οἱ γάμοι τοῦ Κάδμου καὶ τῆς ᾿Αρμονίας

90. Τὸ κόστος ἑνὸς μεταφραστικού προγράμματος

Σειρά «᾿Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο»

91. Ο βιωφελής λόγος τῶν παροιμιῶν

ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΛΑΚΑΚΗΣ: Αρχαίες ελληνικές παροιμίες

92. «Πίσω στοὺς Προσωκρατικούς», λοιπόν;

Προσωκρατικοί – Λείζωον πύρ

93. Τὸ Ἄσμα Ασμάτων σὲ δεκαπεντασύλλαβο

ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΣΩΠΩΝ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ
ΚΩΔΙΚΟΣ
MPO02003
ΣΕΛΙΔΕΣ
480
Γλώσσα
Ελληνικά
Αριθμός αντιτύπων
1
Ψηφιακό αρχείο
Off
Αριθμός έκδοσης
1
Οπισθόφυλλο

Παρουσίαση

"Η κριτική, έτσι τη νιώθω κι έτσι προσπαθώ να την ασκώ, είναι ένα "ενδέχεται", ένα "πιθανώς". Δεν αληθεύει (με όσες θεωρίες κι αν είναι εξοπλισμένη ή όσο ευχαρίστως κι αν παραδίδεται στην αυτάρκεια της διαίσθησής της) αλλά προτείνει, εκθέτει και ταυτόχρονα εκτίθεται προθύμως στην κριτική των δικών της ισχυρισμών. Δεν επιδιώκει καν να αληθεύσει, να επιβάλει κανόνες και ιεραρχίες, παρά να συν-κινήσει τον αναγνώστη προς το κείμενο, προς τη γραφή. Ένα "ενδεχομένως", λοιπόν, η κριτική, η ανάγνωση η μεταφρασμένη σε γραφή. Και τούτο, κάθε άλλο παρά για να γλιστράει ο κριτικός στο απυρόβλητο - δεν θα του το επιτρέψουν άλλωστε οι έτυμες λέξεις: ενδέχομαι σημαίνει αναδέχομαι, αναλαμβάνω, λαμβάνω επάνω μου". 
Ο ποιητής και κριτικός Παντελής Μπουκάλας που επιμελείται τα τελευταία χρόνια την ανά Τρίτη σελίδα του βιβλίου στην Καθημερινή, συγκεντρώνει στον παρόντα τόμο μια μεγάλη εκλογή από τις βιβλιοκριτικές και τα άρθρα του για τη λογοτεχνία, από τις αρχές του 1989 ως το 1995.

 Συζητούνται κείμενα λογοτεχνῶν ὅπως οἱ Κάλβος, Ροΐδης, Παπαδιαμάντης, Καβάφης, Βάρναλης, Ουράνης, Παλαμᾶς, Ελύτης, Εμπειρίκος. Σεφέρης, Ρίτσος, Πεντζίκης, Καρούζος, Ἀναγνωστάκης, Δη μουλά, Κατσαρός, Χατζηαργύρης, Χάκκας, Σαχτούρης, Χαραλαμπίδης, Νόλλας ἀλλὰ καὶ τῆς νεότερης γενιάς, ὅπως οἱ Γαλανάκη, Βαγενάς, Βαρβέρης, Γκουρογιάννης, Τατσόπουλος, Θεοδωρόπουλος, Γιιμοσού λης, Δημητρίου κ.α., σε μια προσπάθεια άμεσης μαχητικής κατάθεσης ἀπόψεων γιὰ τὸ λογοτεχνικό παρόν. Επίσης συζητούνται γλωσσικά θέματα καθώς καὶ ἔργα κλασικών συγγραφέων τῆς ἀρχαιότητας ἀλλὰ καὶ σύγχρονων ξένων, ὅπως οἱ Μάρκες, Πάουντ, Τράκλ, Οὐνκαρέττι, Φ. Ντίκ, 1. Κανταρέ κ.α. Ο τόμος ἀνοίγει μὲ τρία κείμενα περί κριτικῆς καὶ κριτικών