Εβραίοι και χριστιανοί στη νεότερη Ελλάδα

Υπότιτλοι
Ιστορία των διακοινοτικών σχέσεων από το 1821 ως το 1945
Περιεχόμενα

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ

Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΑΡΤΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 1821-1911

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ: Οι εβραϊκές κοινότητες της Νότιας Βαλκανικής στις αρχές

του 19ου αιώνα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ: Ο αγώνας της ανεξαρτησίας (1821-1832)

1. Η επανάσταση (1821-1827)

11. Την επαύριο της επανάστασης (1827-1832)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ: Η πρώτη ελληνική μοναρχία: Ο βασιλιάς Όθων (1833-1862)

1. Η υπόθεση Πατσίφικο: αντισημιτική ενέργεια ή πολιτικό ζήτημα:

ΙΙ. Η πτώση του βασιλιά Όθωνα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ: Η προσάρτηση των Ιονίων νήσων επί βασιλείας

Γεωργίου Α΄

1. Το καθεστώς των Εβραίων στα Ιόνια πριν από το 1865 και η προσάρτηση των Επτανήσων

ΙΙ. Η κατάσταση των εβραϊκών κοινοτήτων στα Επτάνησα μετά το 1865

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ: Το πογκρόμ του 1891 στην Κέρκυρα

1. Η εξέλιξη του δράματος

ΙΙ. Οι επιπτώσεις των ταραχών στα Επτάνησα

ΙΙΙ. Οι δίκες στην Πάτρα και στον Πύργο.

ΙV. Η κατάσταση των Εβραίων στα Επτάνησα μετά το 1891

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Οι κρητικές επαναστάσεις (1866, 1897-1898)

1. Η πρώτη κρητική επανάσταση (1866).

11. Η δεύτερη κρητική επανάσταση (1897-1898).

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ. Η απελευθέρωση της Θεσσαλίας και ο ελληνοτουρκικός πόλεμος, Η κρίση των σχέσεων στην Ήπειρο

1. Η επιστροφή της Θεσσαλίας στην Ελλάδα (1881)

11. Ο ελληνοτουρκικός πόλεμος (1897)

ΙΙΙ. Οι σχέσεις Ελλήνων και Εβραίων στην Ήπειρο.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ, Τα τελευταία χρόνια της βασιλείας του Γεωργίου Α΄:

Οι Βαλκανικοί πόλεμοι. Η κατάληψη και η προσάρτηση της Θράκης.

της Μακεδονίας και της Ηπείρου

1. Η άνοδος του Ελευθέριου Βενιζέλου.

1. Η κατάληψη της Θράκης, της Μακεδονίας και της Ηπείρου

ΙΙΙ. Βούλγαροι, Σέρβοι, Τούρκοι ή Έλληνες:

ΙV. Την παραμονή της προσάρτησης της Θεσσαλονίκης.

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ

1912-1940: ΜΙΑ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ: Η ελληνική πολιτική ζωή στα πρόθυρα του διχασμού

1. Βενιζελικοί και βασιλόφρονες

11. Η απώλεια της Μικράς Ασίας

ΙΙΙ. Η πρώτη δημοκρατία και η παλινόρθωση

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ; Η ενσωματωμένη κοινότητα της Θεσσαλονίκης

1. Η Θεσσαλονίκη το 1912-1914: η προσάρτησή της στην Ελλάδα

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΡΙΤΟ: Η πυρκαγιά του 1917: Αντισημιτική ή προοδευτική νομοθεσία; 1. Ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος

11. Η πυρκαγιά

ΙΙΙ. Η νομοθεσία για την ανοικοδόμηση της Θεσσαλονίκης

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΕΤΑΡΤΟ: 1912-1940: Η κοινότητα της Θεσσαλονίκης πρωτοπόρος

του ελληνικού εβραϊσμού

1. 1822-1912: η μη εξειδίκευση και η σποραδικότητα των νομοθεσιών ΙΙ. Ο νόμος για τις εβραϊκές κοινότητες (1920) και οι συμπληρωματικοί νόμοι

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ: Η νομοθεσία για τα ατομικά και πολιτικά δικαιώματα

και υποχρεώσεις

1. Η στρατιωτική θητεία.

11. Η άσκηση των ατομικών και πολιτικών δικαιωμάτων

.ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ. Η ιδιωτική εκπαίδευση

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

1. Το εκπαιδευτικό έργο της Alliance Israélite Universelle

ΙΙ. Η αναγνώριση της ιδιωτικής εκπαίδευσης στη Θεσσαλία

ΙΙΙ. Η ισραηλιτική εκπαίδευση από το 1912 και εξής

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ: Η οικονομική ζωή

1. Ο οικονομικός μαρασμός

ΙΙ. Η αργία της Κυριακής

ΙΙΙ. Η επίσπευση του εξελληνισμού

ΙV. Οι δημοτικές και κρατικές οικονομικές ενισχύσεις

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΟΓΔΟΟ: Επιπτώσεις της Μικρασιατικής Καταστροφής στις διακοινοτικές σχέσεις

1. Οι ελληνοεβραϊκές σχέσεις στην Τουρκία υπό ελληνική διοίκηση

11. Οι επιπτώσεις της συνθήκης την Λωζάννης: η εγκατάσταση των προσφύγων της Μικράς Ασίας

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΝΑΤΟ: Το πογκρόμ του Κάμπελ και οι επιπτώσεις του (1931-1932)

1. Η όξυνση των εντάσεων (1921-1930)

ΙΙ. Το πογκρόμ του Κάμπελ, θρίαμβος της βίας

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΚΑΤΟ: Το ζήτημα του εβραϊκού νεκροταφείου

1. Η σημασία του εβραϊκού νεκροταφείου της Θεσσαλονίκης

ΙΙ. Τα σχέδια του δήμου για το χώρο του νεκροταφείου

ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ

Η ΕΞΟΝΤΩΣΗ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ: Η δικτατορία του στρατηγού Μεταξά

1. Τα χρόνια της σύγχυσης: 1932-1936.

ΙΙ. Η δικτατορία: 1936-1941

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ: Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος και η γερμανική κατοχή

1. Οι Εβραίοι της Θεσσαλονίκης.

11. Οι Εβραίοι στην υπόλοιπη Ελλάδα

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ 1821 ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1944.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ
ΚΩΔΙΚΟΣ
PIE01001
ΣΕΛΙΔΕΣ
326
Γλώσσα
Ελληνικά
Αριθμός αντιτύπων
1
Ψηφιακό αρχείο
Off
Μεταφραστής
Εισαγωγή/Πρόλογος
Ρίκα Μπενβενιστε
Επιμέλεια
Έφη Αμιλητου
Δήμητρα Τουλάτου
Τόπος έκδοσης
Αθήνα
Αριθμός έκδοσης
1
Οπισθόφυλλο

Το βιβλίο του Bernard Pierron αποτελεί σημαντική συμβολή στη μελέτη της ιστορίας των Εβραίων στο νεοελληνικό κράτος και ανοίγει δρόμους που θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην ανανέωση της ελληνικής ιστοριογραφίας για τον 19ο και τον 20ό αιώνα.
Η ιστορία που αφηγείται το βιβλίο αρχίζει με την επανάσταση του 1821 και τελειώνει με την εκτόπιση και εξόντωση των Εβραίων της Ελλάδας στα ναζιστικά στρατόπεδα. Την επομένη της επανάστασης, στη διάρκεια της οποίας σημειώθηκαν σφαγές Εβραίων στον Μοριά και στη Μακεδονία, στο νεοσύστατο βασίλειο δεν υπάρχουν οργανωμένες εβραϊκές κοινότητες. Το 1822, η Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου θεσμοθετεί αποφαστιστικά τη θρησκευτική ανοχή και την πολιτική ισότητα. Ωστόσο, ήδη στην πρώτη αυτή περίοδο του ελληνικού κράτους αναδεικνύονται οι βασικές συνιστώσες και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελληνικού αντισημιτισμού.

Οι διαφορετικές συνιστώσες του αντισημιτισμού (οικονομική, πολιτική, θρησκευτική) συναντώνται σύμφωνα με τον συγγραφέα στον ~πολιτισμικό αποκλεισμό~ (exclusivisme culturel), που προκαθορίστηκε από την περίοδο της οθωμανικής κυριαρχίας, αποτέλεσε τη βάση του ελληνικού εθνικισμού, από την εποχή της γέννησης της Μεγάλης Ιδέας μέχρι την Καταστροφή του 1922, και επηρέασε τις σχέσεις Εβραίων και χριστιανών από τις αρχές του 19ου αιώνα έως τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.


Η ~ταυτότητα~ των ομάδων, η ~κουλτούρα~ τους δεν γίνεται κατανοητή με βάση έναν σκληρό πυρήνα, ούτε με βάση μια σειρά χαρακτηριστικά -τη ~δική~ τους ιστορία, τη διαφορετική τους θρησκεία. Χρειάζεται να σταθούμε στα ρευστά σύνορα των σχέσεών τους με τις άλλες ομάδες. Οι σχέσεις αυτές συμμετέχουν στην οργάνωση, στη δόμηση του πολιτισμού τους, στην κοινή και στην ξέχωρη ιστορία τους. Στην περίπτωση των σχέσεων Εβραίων και χριστιανών μας καλούν να αναζητήσουμε μια εβραϊκή θεώρηση στην οικουμενική κληρονομιά ή να ξαναβρούμε τα δυτικά σχήματα στον εβραϊκό πολιτισμό, μας παροτρύνουν να ξανασκεφτούμε τις σχέσεις ανάμεσα στο γενικό και το ειδικό στην ιστορική τους εξέλιξη. Το βιβλίο του Pierron είναι σημαντικό διότι εστιάζει σε αυτές ακριβώς τις σχέσεις. Είναι επίσης τολμηρό διότι φέρνει στην επιφάνεια την πιο θλιβερή πλευρά τους.