Η «ΕΞΕΛΛΗΝΙΣΙΣ» ΤΩΝ ΑΛΛΟΓΛΩΣΣΩΝ

Υπότιτλοι
Μακεδονικό ζήτημα και εκπαίδευση (1870-1967)
Περιεχόμενα

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
1: Το πλαίσιο: Οι απαρχές του Μακεδονικού Ζητήματος (1870-1913)
Η κατασκευή των ταυτοτήτων στα Βαλκάνια (19ος αιώνας)
Το συγκείμενο ως τη συνθήκη του Βουκουρεστίου (1870-1913)
Οι διπλωματικές εξελίξεις του Μακεδονικού Ζητήματος (1913-1940)
Σλαβόφωνοι γηγενείς και ελληνόφωνοι πρόσφυγες στη Μακεδονία
2: Εθνικός διχασμός και μεσοπόλεμος: Φιλελεύθεροι και αντιβενιζελικοί αντιμέτωποι με το δίλημμα εθνική ομογενοποίηση ή προστασία των μειονοτήτων
Το ιστορικό πλαίσιο του Εθνικού Διχασμού και του Μεσοπολέμου (1915-1940)
Η "εξελλήνισις" της α' περιόδου των Φιλελευθέρων, μέσα από το Αρχείο του Δημήτρη Γληνού και του Παύλου Καλλιγά (1915-1924)
Απολογισμός 1917-1920 & οι προτάσεις ένταξης των ξενοφώνων στην ελληνική κοινωνία.
Θέματα Παιδείας, δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης που περιλαμβάνεται στο Αρχείο Γληνού
Το συνέδριο της Κοζάνης του 1924
Το ζήτημα του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
Ποιοτική ανάλυση του Αρχείου Καλλιγά (1915-1920)
Τα ρουμανικά μειονοτικά σχολεία στη Μακεδονία την περίοδο του Εθνικού Διχασμού και του Μεσοπολέμου
Μεταξύ σφύρας και άκμονος: οι συντηρητικές κυβερνήσεις και η εξελλήνισις (1925-1928)
Ο Θ. Πάγκαλος, η Κοινωνία των Εθνών και το Abecedar (26 Ιουνίου 1925 -19 Ιουλίου 1926)
O Γ. Κονδύλης και η "Επιτροπή για τα σχολεία των ξενοφώνων"
Η Οικουμενική Κυβέρνηση και οι νομοθετικές ρυθμίσεις για τους ξενόφωνους
Ο ρόλος των Εταιριών, των Συλλόγων και των ιδιωτικών σωματείων
Ο ρόλος της Μακεδονικής Εκπαιδευτικής Εταιρίας (1925-1928)
Ο ρόλος του Συλλόγου προς Διάδοσιν των Ελληνικών Γραμμάτων (1925-1928)
Εκλογικές σκοπιμότητες ή οικοδόμηση ενός εθνικού οράματος;
Η εξελλήνισις της β' περιόδου των Φιλελευθέρων (1928-1932)
Ο ρόλος της Μακεδονικής Εκπαιδευτικής Εταιρίας
Ο ρόλος του Συλλόγου προς Διάδοσιν των Ελληνικών Γραμμάτων
Επιστολή του Π. Δημητριάδη προς τον Πρόεδρο του Συλλόγου προς Διάδοση των Ελληνικών Γραμμάτων Κ. Ρακτιβάν, 25 Νοεμβρίου 1928
Έκθεση του Δημητριάδη προς τον Ε. Βενιζέλο, 15 Δεκεμβρίου 1928
Επιστολή του Π. Δημητριάδη προς τον Ι. Αθανασάκη 3 Ιανουαρίου 1929
Σημείωμα του Γερουσιαστή Φλωρίνης Γ. Τζώρτζη προς τον Ε. Βενιζέλο, 18 Ιουλίου 1929
Έκθεση του Νομάρχη Φλώρινας Παύλου Καλλιγά προς τον Υπουργό Εσωτερικών Π. Αργυρόπουλο, 31 Αυγούστου 1929
Σημείωμα του Ε. Βενιζέλου σχετικά με τη μείωση της επιρροής των σλαβοφώνων στη Φλώρινα και την Καστοριά, 1930
Έκθεσις υπ. αρ. 3394 του Νομάρχου Φλωρίνης Π. Καλλιγά, 26 Φεβρουαρίου 1930
Έκθεση του Νομάρχη Φλωρίνης, Β. Μπάλκου, προς το Υπουργείο Εσωτερικών, το Πολιτικό Γραφείο του Πρωθυπουργού και τη Γενική Διοίκηση Μακεδονίας σχετικά με τη δράση του Βουλγαρικού Κομιτάτου, 30 Ιανουαρίου 1931
Επιστολή του Νομάρχη Φλωρίνης, Β. Μπάλκου, προς το Υπουργείο Εσωτερικών σχετικά με τη μετανάστευση σλαβοφώνων της περιφέρειας Φλωρίνης και Πέλλης στην Αμερική, 13 Φεβρουάριος 1931
Υπόμνημα προς τον Ε. Βενιζέλο σχετικά με το ζήτημα των εκ Δυτικής Μακεδονίας σλαβοφώνων μεταναστών στον Καναδά, 3 Μαρτίου 1931
Εισηγητικό σημείωμα του Υπουργείου Εσωτερικών, της Κεντρικής Υπηρεσίας Αλλοδαπών
Επιστολή του Γενικού Γραμματέα του Συλλόγου προς Διάδοση των Ελληνικών Γραμμάτων προς τον Ε. Βενιζέλο σχετικά με τον εξελληνισμό του βουλγαρόφωνου πληθυσμού της Μακεδονίας, 25 Ιούνιος 1932
Επιστολή Γεωργίου Μόδη προς τον Βενιζέλο, 1932-1933
Αναφορά του Αρχηγείου της Χωροφυλακής προς το Υπουργείο Εσωτερικών, Διεύθυνση Χωροφυλακής σχετικά με ενέργειες του Βουλγαρικού Κομιτάτου κατά τις εκλογές, 19 Οκτώβριος 1932
Έκθεση του Συνδέσμου Παλαιών Πολεμιστών Φλωρίνης και των πέριξ προς τον Ε. Βενιζέλο
Ο βουλευτής Φλώρινας Φίλιππος Δραγούμης και οι ξενόφωνοι μέσα από το Αρχείο Δραγούμη της Γενναδείου Βιβλιοθήκης
Ο Μεταξάς και ο πόλεμος κατά των μειονοτήτων [. . .]
3: Το Μακεδονικό Ζήτημα και η εκπαίδευση την περίοδο 1940-1967 [. . .]
Ευρετήριο Ονομάτων
Ευρετήριο

ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ
ΚΩΔΙΚΟΣ
ILI05001
ΣΕΛΙΔΕΣ
336
Γλώσσα
Ελληνικά
Αριθμός αντιτύπων
1
Ψηφιακό αρχείο
Off
Επιμέλεια
ΚΟΤΣΥΦΟΥ ΕΛΕΝΗ
Τόπος έκδοσης
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Αριθμός έκδοσης
1
Οπισθόφυλλο

Σκοπός της μελέτης μας είναι η ανάδειξη του Μακεδονικού Ζητήματος μέσα από μια άλλη εστίαση: τη δράση που επενδύθηκε από τα έθνη-κράτη στο πεδίο της εκπαίδευσης. Πραγματικά η εκπαίδευση, ενταγμένη στο πλαίσιο του εθνικισμού, εμπλουτίστηκε με στρατηγικές που αποσκοπούσαν στην αφομοίωση των αλλόγλωσσων πληθυσμών στο εσωτερικό των νεότευκτων εθνών κρατών των Βαλκανίων, άρα στην κατασκευή της εθνικής τους ταυτότητας. Οι στρατηγικές αυτές επεκτάθηκαν και σε αλυτρωτικές διεκδικήσεις που σχετίζονταν με τη διεύρυνση των εδαφικών ορίων των νεότευκτων εθνών κρατών. Ομάδα στοχος των διεκδικήσεων αυτών ήταν κάθε φορά εκείνη η οποία εξυπηρετούσε την αλυτρωτική πολιτική τους. Έτσι, άλλοτε οι διεκδικήσεις τους αφορούσαν σε εθνοτικές ομάδες που είχαν διχοτομηθεί ή τριχοτομηθεί, ένθεν κακείθεν των συνόρων τους, τα οποία είχαν χαραχτεί με τη συνθήκη του Βουκουρεστίου, το 1913. Άλλοτε πάλι η αλυτρωτική προπαγάνδα επεκτεινόταν σε γλωσσικές μειονότητες, συμπαγείς πυρήνες των οποίων διαβι ούσαν στις γειτονικές βαλκανικές χώρες. Τα βαλκανικά κράτη στα οποία διαβιούσαν γλωσσικές μειονότητες ή εθνοτικές ομά δες που αποτελούσαν το «μήλο της έριδας», ανέπτυσσαν στρατηγικές αφομοίωσής τους, οι οποίες εκκινούσαν από την εκ- παίδευσή τους και έφταναν ως τη βίαιη ενσωμάτωσή τους.