ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
"ΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ"
Η ροή των ανθρώπινων ομάδων στο χώρο, η διαμόρφωση του "ελλαδικού πληθυσμού" και εκφάνσεις του κοινωνικού ανταγωνισμού μέχρι την οθωμανοκρατία
Κοινότητα, κοινοτικός βίος και κοινοτισμός
- ΜΕΡΟΣ Α. Ο "ΕΛΛΑΔΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ" ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΑΙ ΔΥΤΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ
Η ΟΘΩΜΑΝΙΚΗ ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ
Η κατάκτηση του "ελλαδικού χώρου"
Κρατική οργάνωση και εκμεταλλευτικό σύστημα
Παραρτήματα
ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΗΓΕΤΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΟΘΩΜΑΝΟΚΡΑΤΙΑΣ
Κλήρος
Αρματωλοί
Κοτσαμπάσηδες
Φαναριώτες
Παραρτήματα
ΕΝΕΤΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΑ ΕΠΤΑΝΗΣΑ
ΕΝΑ ΔΥΤΙΚΟ ΚΥΡΙΑΡΧΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ
Διοίκηση
Ταξικός διαχωρισμός
Θρησκεία - εκκλησία
Παραρτήματα
- ΜΕΡΟΣ Β. ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΤΟΝ "ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ" ΠΡΟΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΞΕΓΕΡΣΕΙΣ - ΕΝΔΟΕΞΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ - ΚΥΡΙΑΡΧΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΣΤΑ ΕΠΤΑΝΗΣΑ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1821
Κοινωνικές εξεγέρσεις επί Βενετοκρατίας
Στα χρόνια της πρώτης γαλλικής κατοχής
Στα χρόνια της ρωσοτουρκικής κατοχής
Επτανησιακό κράτος
Στα χρόνια της δεύτερης γαλλικής κατοχής
Η βρετανική διαχείριση της εξουσίας
Παραρτήματα
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΡΑΤΙΚΗ-ΑΝΤΙΘΕΣΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΟΘΩΜΑΝΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟ "ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ"
Κλέφτες
Η εξεγερτική δραστηριότητα μέχρι τα τέλη του 18ου αιώνα
Το προεπαναστατικά χρόνια
Παραρτήματα
"ΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ" ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕΧΡΙ ΤΟ 1821
"Νεοελληνικός Διαφωτισμός"
Ευρωπαϊκός χώρος και πρώτες "ελληνικές" αστικές συγκροτήσεις
Φιλική Εταιρία
Παραρτήματα
- ΜΕΡΟΣ Γ. Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821 ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΩΤΕΣ ΑΠΟΠΕΙΡΕΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
1821 - Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ "ΕΛΛΑΔΙΚΟ ΧΩΡΟ"
Η κοινωνική έκρηξη
Η διαδικασία εκτροπής της επανάστασης απ' τον κοινωνικό της δρόμο
Παραρτήματα
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ - Η ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΕΘΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ
Παραρτήματα
Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
Αντιβασιλεία - Όθωνας (1833 - 1843)
Κοινωνικοί αγώνες κατά τη διάρκεια της Οθωνικής Απολυταρχίας
ΑΝΤΙ ΕΠΙΛΟΓΟΥ
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ο δικός μας σκοπός δεν είναι να γράψουμε μια δήθεν αντικειμενική ιστορία, γιατί τέτοια δεν υπήρξε και δεν θα υπάρξει ίσως ποτέ - γιατί δεν κατέχουμε ούτε κάποιαν αλάνθαστη μέθοδο ανάλυσης των υπαρκτών γεγονότων, ούτε το κλειδί που θ| απελευθερώσει την κοινωνική αλήθεια που κρατούν δέσμια μέσα στις αλυσίδες του κυριαρχικού χρόνου - τον οποίο θεωρούν σαν ιστορία της ανθρωπότητας - οι κρατιστές, παραβλέποντας ότι αυτός ο χρόνος αποτελεί μια στιγμή σχεδόν της ύπαρξής τους στον πλανήτη, ιδιαίτερα σε σχέση με τη χρονική διάρκεια ζωής των ανθρώπων και των ανθρώπινων ομάδων. Ούτε φιλοδοξούμε, βέβαια, μ’ αυτή την εργασία να ιδιοποιηθούμε το ρόλο του ειδήμονα, του ιστορικού, ο οποίος, στις περισσότερες περιπτώσεις, προκειμένου ν’ αποδείξει την ορθότητα της αντίληψής του για τη λεγόμενη ιστορική κίνηση και να προσαρμόσει τα γεγονότα στο προκατασκευασμένο κυριαρχικό όραμα που υπηρετεί δεν διστάζει να πλαστογραφήσει, να παραχαράξει, να στρεβλώσει ή ακόμη και να επινοήσει.
Διεκδικούμε, απλά, έμπρακτα, το δικαίωμα ν’ αναδείξουμε τα στοιχεία εκείνα που διασώθηκαν μέσα στους όγκους των γραπτών που απαρτίζουν την ιστορία της κυριαρχίας, να κρίνουμε τις αντιφάσεις στην ερμηνεία τους των κάθε ιδεολογικής απόχρωσης ειδημόνων και να καταθέσουμε τη δική μας οπτική, ευελπιστώντας ότι πλησιάζει (όσο είναι αυτό δυνατό) σ| αυτή των ανθρώπων που τη δράση τους, τα εν λόγω στοιχεία, αντανακλούν ή καταγράφουν.
Τούτη μας η προσπάθεια βρίσκεται, εκ των πραγμάτων, σε αντίθεση με τη διαποτισμένη από την ιδεολογία της κυριαρχίας ιστορία που παρουσιάζουν οι εξουσιαστές και τα όργανά τους, και πού, όπως κάθε ιδεολογία, όντας βαθύτατα εξουσιαστική, αποτελεί μια αφαίρεση της πραγματικότητας, κατασκευάζοντας ψεύτικες συνειδήσεις. Τέτοιου συνείδηση δεν πλασάρεται μόνο μέσα από την ιστορία αλλά κι από παραϊστορικούς παράγοντες (λογοτεχνία, εικαστικές τέχνες κ.λπ). Μ| αυτούς τους τρόπους παρουσιάζονται στοιχεία μόνο από τα συνολικότερα συμβάντα, διαστρεβλώνονται, προσωποποιούνται κι εμφανίζονται με την οπτική των εξουσιαστών και μ’ εκείνες τις προϋποθέσεις που εξυπηρετούν τα συμφέροντά τους.