Πρόλογος του συντονιστή της σειράς Πρόλογος του συγγραφέα
1. Τι ήταν αυτοί οι Ρωμαίοι;
Τι δεν κατάλαβε ο Αστερίξ Το ρωμαϊκό σύνταγμα: υπέροχοι πληβείοι, έξυπνοι πατρίκιοι Πώς η Μεσόγειος έγινε ρωμαϊκή πισίνα Ρωμαίοι και Έλληνες Το παιχνίδι του κλεμμένου θησαυρού Η Ρώμη μαθαίνει ελληνικά
2 Πάμε θέατρο;
Η πρεμιέρα του Μάριου Το θέατρο και το τσίρκο Οι Ρωμαίοι είχαν μουσικό αφτί Τελικά, ο Χονδρός και ο Λιγνός ήταν Ρωμαίοι; Η ιστορία ενός “σταρ"
3 Αγαπημένη μου Κλεοπάτρα...
Η νύχτα των στρατηγών Γάμος αλά ρωμαϊκά Η καλή Δύση και η κακή Ανατολή Εσύ στο χώμα κι εγώ στη φυλακή; Σενάρια, σενάρια, σενάρια...
4 Πώς να γίνετε πλανητάρχης Απ' έξω δημοκρατία και από μέσα Αύγουστος Και τι χρειάζονται οι ποιητές σ' αυτό τον καιρό; Με την ευγενή χορηγία του Μαικήνα Συμποτικό "ιντερμέτζο" Δυο Ιταλοί στην Αθήνα Τι έκανες στον πόλεμο, Οράτιε; Carpe diem!
5. Μια μέρα στον ιππόδρομο
Στάδιο Circus Maximus
Η ρωμαϊκή "Φορμουλα 1"
Ένα στάδιο για όλες τις δουλειές
Προσοχή στους “χούλιγκαν" Σε απευθείας σύνδεση με τον Circus Maximus – και με τον ποιητή Οβίδιο.
Τα απομνημονεύματα του μονομάχου Πλούσιος, σακάτης ή νεκρός Ο διχτάς, ο Σαμνίτης και τ' άλλα παιδιά Το τελευταίο βράδυ μου απόψε το περνάω Μονομαχία στο Κολοσσαίο Στη μνήμη του Ισπανού του "Μυταρά"
6. Αίνιγμα: Τι θα συμβεί αν γράψουμε ΡΩΜΗ ανάποδα; Τα καλά παιδιά και τα παλιόπαιδα
Ο Αύγουστος και οι "χίπις" Ο άνθρωπος που έπαιζε με τη φωτιά Γράμμα από τη Μαύρη Θάλασσα
7. Δώρο χριστουγεννιάτικο, ποίημα...
Οι Έλληνες έβαλαν τους μύθους... και οι Ρωμαίοι τον παραμυθά
Ποιο ήταν το "μπεστ σέλερ" του 9 μ.Χ.; Οβιδίου Μεταμορφώσεις
Ο θεός Ύπνος
8 Εγώ, ο Κλαύδιος
Ποιος είναι πίσω από την κουρτίνα; Ιδού ο Τιβέριος, ιδού και η Ρόδος Μια καλή αρχή... ... κι ένα άσχημο τέλος “Ρίξτε τον Τιβέριο στον Τίβερη" Ένα παιδί με ειδικές ανάγκες Θείος και ανεψιός Η αυτοκρατορία της τρέλας 2 × 29 = ΤΕΛΟΣ Σύγκλητος – Πραιτωριανοί: σημειώσατε 2
Σύγκλητος – Κλαύδιος: ξανασημειώσατε 2
Από τη Μεσσαλίνα στην Αγριππίνα ή Ανάμεσα στη Σκύλλα και τη Χάρυβδη
9 Σινέ "Ρώμη"
Ιστορία (δεν) υπάρχει μόνο μία
Κι αν ο Ηρόδοτος ήταν Πέρσης;
Η συνέχεια επί της οθόνης
Όλα τα στούντιο οδηγούν στη Ρώμη
Μια συνέντευξη που θα μπορούσε να είχε γίνει
Αποσπάσματα από μια συνέντευξη που έγινε (Το Βήμα της Κυριακής, 30.3.2003)
Γοργόνες και μάγκες
10 Το πορτρέτο του καλλιτέχνη ως αυτοκράτορα - και αντιστρόφως
Στοιχεία ταυτότητας
Αντίγραφο ποινικού μητρώου
Συγγραφικές, καλλιτεχνικές και αθλητικές δραστηριότητες
Μην ενοχλείτε τον αυτοκράτορα
Περιοδεύων θίασος "ο Νέρων"
Λόγος "αγάπης" και μαρτυρίου
Ένα ανέκδοτο ένα ποίημα και ένα ψήφισμα
11 Διακοπές στις Βάιες
Ο ξεναγός
Τα αίσχη δεν σ' αφήνουνε να κοιμηθείς στις Βάιες
Γράμμα σε μια κυρία - ΕΠΕΙΓΟΝ
Χάσαμε τη Λεβίνα. Στοπ
... ηλιοβασιλέματα, γεμάτα αναμνήσεις
12 Στάση Κολοσσαίο
Χαιρέτα την τη Ρώμη που χάνεις
Πόσο πάει μια γκαρσονιέρα στο κέντρο;
Εγώ δεν είμαι ρατσιστής, αυτοί είναι Έλληνες!
13. Εις την οδόν Φιλελλήνων
Και φίλοι και γραικύλοι Σας αρέσει η Ελλάδα, μαζί Το παιχνίδι με τις ταυτότητες Από εδώ το συμφέρον μου κι από εδώ το αίσθημά μου Από τον Οδυσσέα στον Ωνάση
14 Όριεντ Εξπρές Ένα παιδί μετράει αυτοκράτορες Τη Ρωμαιοσύνη μην την κλαις Συνταξιούχος αυτοκράτωρ
15. Ποιος φοβάται τα λατινικά; Δείξε μου τη γλώσσα σου να σου πω ποιος είσαι Στης Ανατολής τα μέρη μίλα μόνο ελληνικά Μα πού βρέθηκαν όλα αυτά τα λατινικάς Δέκα παρὰ ένας (πιθανοί) λόγοι που δεν με ενδιαφέρουν τα λατινικά Εφτά συν ένας (πιθανοί) λόγοι που με ενδιαφέρουν τα λατινικά
Βιογραφικός πίνακας της Ρώμης Επιλογή ελληνόγλωσσης βιβλιογραφίας
Το εγχειρίδιο Η Ρώμη και ο κόσμος της αναπληρώνει ένα κενό της σχολικής Αρχαιογνωσίας, η οποία, χρόνια τώρα, επιμένει στην απόλυτη ελληνική κυριότητά της, απωθώντας με αστόχαστη υπεροψία το μερίδιο των Ρω- μαίων στη συγκρότηση και στην παράδοση της κλασι κής παιδείας, που αναγνωρίστηκε θεμέλιος λίθος των ανθρωπιστικών σπουδών και του ανθρωπισμού στον λεγόμενο δυτικό κόσμο - και όχι μόνον.
Η επιστήμη της Αρχαιογνωσίας συμπίπτει, ως προς το διπλό αντικείμενό της και τον δίδυμο στόχο της, με την ελληνορωμαϊκή αρχαιότητα. Αν το ελληνικό στοιχείο χρονικά προηγήθηκε και ποιοτικά λειτούργησε ως πρότυ- πο, η ρωμαϊκή του διαμεσολάβηση εξασφάλισε την πρα- κτική του εμπέδωση και τη διάδοσή του, έστω με κάποια δόση αυτοκρατορικής επίδειξης και μεγαλαυχίας. Από την άποψη αυτή ο ρωμαϊκός κόσμος αποτελεί δημιουρ- γική αντανάκλαση του ελληνικού κόσμου, κάτοπτρο που διαθλά τις ακτίνες που υποδέχεται. Αυτή η συνάντηση των δύο κόσμων (που δεν αποκλείει πολεμικές, πολιτι- κές, θρησκευτικές, ηθικές και αισθητικές διαφορές) εξε- λίχθηκε σε γενικότερη πολιτισμική αμοιβαιότητα.
Το έγκυρο ιστορικό υλικό παρουσιάζεται σε μορφή σφιχτής ή χαλαρής αφήγησης, αναλόγως· εμπλουτίζεται με υπολογισμένες δόσεις μυθοπλασίας συχνά δραμα- τοποιείται σε ανταγωνιστικούς διαλόγους' ο σχολικός διδακτισμός ανακουφίζεται με ευτράπελα ανέκδοτα n σχολαστική σοβαροφάνεια εξουδετερώνεται με κατα- λυτικό χιούμορ σήματα της ρωμαϊκής κοσμοκρατορίας παραπέμπουν σε σύγχρονες υπερατλαντικές φιλοδοξίες. Με δυο λόγια: σε τούτο το εγχειρίδιο η αυστηρή φιλολο- για συμφιλιώνεται με την απολαυστική λογοτεχνία. Τελι κώς η μακρινή Ρώμη προβάλλεται στο παρόν ως παρα- δειγματική σύνθεση ομοιότητας και διαφοράς: ελληνικές οι ρίζες, δικός της ο κορμός, ανάμεικτο το φύλλωμα.
Δ. Ν. ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ