Περιεχόμενα
εκδοτικό σημείωμα
Περικλής Κοροβέσης, Τι είναι εν τέλει η πολιτική βία;
Α. Η αδελφοσύνη ως η μόνη απάντηση στη βία
Τέος Ρόμβος, Ενάντια στην αποκτήνωση
Μιχάλης Μαραγκάκης, Η αδελφοσύνη είναι η μόνη απάντηση στη βία
Μεχμέτ Ταρχάν, Η βία είναι έγκλημα κατά της ανθρωπότητας
Θανάσης Μακρής, Είναι το σπάσιμο μιας βιτρίνας βία;
Αλέκος Γεωργόπουλος, Για τη βία και τη μη βία
Παναγιώτης Δημητράς, Καμιά ανοχή χωρίς συνενοχή
Παναγιώτης Παπαδόπουλος (Κάιν), Η αγάπη είναι το μόνο μου όπλο
Θοδωρής Ηλιόπουλος, Ομερτά
Β. Οι δικές μας ζωές και οι ζωές των άλλων
Γιώργος Μοναστηριώτης, Είμαστε όλοι αστυνομικοί
Κορομηλάς/Μπακόπουλος/Σιαβελής/Πολλάτος, Για τους νεκρούς της Μαρφίν
Θανάσης Τριαρίδης, Η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική
Γιάννης Ευαγγέλου, Τρία κείμενα για την πολιτική βία
Ελένη Καρασαββίδου-Κάππα, Ο δρόμος
Κυριάκος Αθανασιάδης, Δύο κείμενα για πέντε φόνους
Γιάννης Εξαδάκτυλος, Δεν είναι αυτή η επανάσταση
Θανάσης Τριαρίδης, Η φωτογραφία
Γ. Στο βάθος κάθε βίας αχνοφέγγει…
Θανάσης Πολλάτος, Βία και Επανάσταση
Ελεάννα Ιωαννίδου, Ούτε γκρεμίζεται, ούτε χτίζεται
Άγγελος Νικολόπουλος, Σκόρπιες σκέψεις ως δήλωση
Ναυσικά Παπανικολάτου, Η βία είναι αντι-πολιτική
Παναγιώτης Σιαβελής, Ο Μύθος ως υπόστρωμα της Βαρβαρότητας
Θανάσης Τριαρίδης Η πιθανότητα της Φαουστίνας Μερσέντες
Η πολιτική βία είναι πάντοτε φασιστική, όποια φενακισμένη ηθική τάξη (εθνική, θρησκευτική, φυλετική, πολιτική, κρατική, επαναστατική) και αν υπηρετεί, όποιον απάνθρωπο ύμνο κι αν τραγουδά, όποια απάνθρωπη σημαία κι αν ανεμίζει στο φλάμπουρό της (γιατί κάθε σημαία και κάθε ύμνος είναι ομολογίες απανθρωπιάς). Κάθε πολιτική πρόταση που θεωρεί τη βία αναγκαίο κακό προβλέπει για τους υποστηριχτές της την πειθαναγκαστική υποταγή στην κτηνωδία - και η λεγόμενη "αντιβία" πάντοτε υπηρέτησε και ενίσχυσε την πρωτεύουσα βία την οποία υποτίθεται πως αντιμαχόταν. Καμιά αληθινά αντισυστημική αντιπρόταση δεν μπορεί να στηρίζεται στη βία, διότι κάθε πολιτική βία είναι μια βαθύτατη συστημική επιβεβαίωση. Ελευθερία εν τρόμω και εν φόνω δεν υφίσταται... Ούτε υπάρχουν "καλοί" και "κακοί" νεκροί: το αίμα είναι πάντοτε κηλίδα και ποτέ λεκές.
Διάφοροι, συνήθως προγραμματικά αγράμματοι, θεωρούν τη μη βία "ανιστορικό" πρόταγμα... Σύμφωνα με τη συλλογιστική τους, εξίσου "ανιστορικό" είναι και το πρόταγμα της μη εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο. Ο Χένρι Ντέιβιντ Θορό, ο Ερρίκος Ντινάν, ο Λέων Τολστόι, ο Μαχάτμα Γκάντι, ο Αλβέρτος Σβάιτσερ, η Σόφι Σολ, ο Πρίμο Λέβι, η Ζερμέν Τιγιόν, ο Μάρτιν Λούθερ Κινγκ, ο Γρηγόρης Λαμπράκης, ο Νέλσον Μαντέλα, ο Τζον Λένον, η Ρέιτσελ Κόρι, ο Χραντ Ντικ, οι αντιρρησίες συνείδησης, οι εθελοντές των ανθρωπιστικών οργανώσεων και χιλιάδες άλλοι μάς δίνουν με τη σκέψη τους και με τη ζωή τους μια σαφή αντιπρόταση στην αλληλοτροφοδοτούμενη κτηνωδία της βίας. Ο κόσμος, σε πείσμα των ομοιοκατάληκτων στίχων που μάθαμε να παπαγαλίζουμε, δεν προχωρεί πάντα με φωτιά και με μαχαίρι - προχωράει με την παιδεία, την επιστήμη, τη δημιουργία, την τέχνη, την κοινωνική συμμετοχή και αλληλεγγύη, τον έρωτα... Ο Ρουσό, ο Μότσαρτ, ο Βαν Γκογκ, ο Αλέξανδρος Φλέμινγκ ή ο Γεώργιος Παπανικολάου πάλεψαν για την ανθρωπότητα πολύ περισσότερο από τους λογής μεγαλοφονιάδες που θεώρησαν πως έχουν το δικαίωμα να "ελευθερώσουν" σκοτώνοντας και σφάζοντας. Και ο ήλιος για να γυρίσει δεν "θέλει νεκρούς χιλιάδες να είναι στους τροχούς", μήτε "τους ζωντανούς να δίνουν το αίμα τους". Κάποτε έρχεται η ώρα που μπορούμε να πούμε το αυτονόητο: πως ο ήλιος γυρίζει από μόνος του - και πως όλα τα υπόλοιπα είναι άλλοτε κούφια ταρατατζούμ εθνικών ποιητών κι άλλοτε λάβαρα εν δυνάμει φονιάδων.